Mindfulness based cognitive therapy

volwassen1Doelgroep
Mensen die behoefte hebben aan ondersteuning bij het leren leven met stress, pijn, ziekte, vermoeidheid en ander ongemak. Hieronder vallen bijvoorbeeld mensen met slaapproblemen, burn-out, angsten, depressie, hartklachten, hoge bloeddruk en ook mensen die meer in het algemeen meer aandacht willen besteden aan hun persoonlijke groei.

Inhoud
Aandachttraining is een praktische training waarin men leert om de verschillende “weersomstandigheden” in het leven tegemoet te treden en te hanteren. De aandacht wordt getraind en gericht op het nu. Er wordt geoefend met een accepterende houding. Dus in plaats van te vloeken omdat het al de hele week regent, richt u zich op wat voor weer het nu is en kunt u besluiten uw regenjas aan te trekken. De uitspraak “pijn is onvermijdelijk, lijden niet” is van toepassing op de emotionele weersomstandigheden. Ieder mens heeft een dosis pijnlijke ervaringen doorstaan. De sporen daarvan zijn opgeslagen in onze geest en in ons lichaam. Door uw aandacht erop te richten zult u merken wat uw strategie is om pijn te vermijden en welk effect dat op u heeft. Ook zult u merken dat door uw gerichte aandacht de intensiteit van de pijn kan veranderen. Want uw aandacht kan werken als zalf op de wond. Bovendien krijgt u door de gerichte aandacht meer afstand tot de pijnlijke plek en kunt u beter inschatten wat er nodig is om de wond te verzorgen, zonder door emoties te worden meegesleept.
De training bestaat voornamelijk uit het doen van oefeningen en deze bespreken. Het zijn aandachtsoefeningen gericht op ademhaling, lichamelijke gewaarwordingen, bewegingen, geluiden, dagelijkse activiteiten, gedachten en moeilijkheden.

Praktische informatie
Voorafgaand aan de therapie vindt een intakegesprek plaats met de trainer. De therapie bestaat uit 8 groepsbijeenkomsten van 2 uur en vindt plaats op onze locatie aan de Bogert 10.

Voorwaarde
Er wordt van deelnemers verwacht dat zij bijdragen aan een veilig en positief groepsklimaat, bereid zijn om naar zichzelf te kijken en daar ook tussen de bijeenkomsten door actief mee bezig zijn. Verder wordt verwacht dat deelnemers gemotiveerd zijn om ook thuis te oefenen. Deze oefeningen duren ongeveer 45 minuten per dag.

Kosten/vergoeding
In de meeste gevallen wordt deze behandeling voor het grootste gedeelte vergoed. Wat voor u geldt, is afhankelijk van de verwijzing en uw zorgverzekering. U kunt de cursus ook voor eigen rekening volgen. Dan bedragen de kosten € 450,-. Sommige werkgevers vergoeden deze cursus, bijvoorbeeld wanneer het ter preventie van burn-out klachten wordt ingezet. Daarnaast wordt € 30,- materiaalkosten in rekening gebracht.

Aanmelden Het heeft onze voorkeur dat u zich aanmeldt via onze website. Indien u in aanmerking wilt komen voor vergoeding van de zorg, dan is een verwijzing van uw (huis)arts noodzakelijk. U kunt bij aanmelding aangeven dat het gaat om ‘aandachtgerichte cognitieve therapie’.

Er starten weer twee groepen, op een (n.t.b.) avond en vrijdagochtend, voor beschikbaarheid kunt u contact opnemen met het clientenbureau 040-2136461

Avond van 18.30 tot 21.00: Bij voldoende aanmeldingen start er een nieuwe groep vanaf juni 2018, data n.t.b.

Vrijdagochtend van 09.15 tot 11.45: Er gaat een groep starten eind (23 februari) februari 2018, data n.t.b.

Klik HIER om je aan te melden bij Oog

Psychologen Praktijk Oog
Bogert 10, 2e etage
5612 LZ Eindhoven